Abarth 500 czyli Fiat 500

Osobom interesującym się motoryzacją marki Abarth nie trzeba przedstawiać. Ci, którzy wiedzą o niej nieco mniej, na pewno kojarzą logotyp z czarnym skorpionem na żółto-czerwonym tle. W ostatnich latach symbol ten często pojawiał się  rozmowach o Fiacie 500. Czym jest marka Abarth? To właśnie wyjaśni dzisiejszy wpis.

Własna wizja motoryzacji

Abarth to włoski producent samochodów sportowych, ściśle współpracujący z koncernem Fiat. To właśnie modele Fiata są przez Abarth wypuszczane na rynek w specjalnych, udoskonalonych wariantach. Skorpion w logotypie firmy to znak zodiaku jej założyciela – Carla Abartha. Powstała ona w 1949 roku. Abarth już jako nastolatek tuningował swoje rowery i motocykle, by były jeszcze szybsze i doskonalsze. Jego firma pierwotnie pracowała nad ulepszaniem seryjnych aut głównie marki Fiat, lecz epizodycznie również Renault, Alfa Romeo i Simca. Przeróbkom poddawano głównie silniki, aby osiągały jak najwyższe moce, lecz również zmieniano wyposażenie samochodów tak, by miały one nowy, sportowy charakter. Abarth produkował też własne samochody, wykorzystując elementy Fiatów. W 1971 roku firma oficjalnie weszła do koncernu Fiata. To dzięki tej współpracy powstał Fiat Abarth 131 Rally, dzięki któremu firma została rajdowym mistrzem świata w klasie producentów w latach: 1977, 1978, 1979 i 1980. Działalność firmy została chwilowo zawieszona, gdy do rajdów zaczęto wystawiać samochody Lancia Delta. W latach 00. Abarth reaktywowano, tym razem jako sportową linię modeli Fiata.

Pięćsetka i skorpion

W 2007 roku Abarth stał się odrębną marką, która oferowała sportowe warianty miejskich modeli Fiata. Najpierw na rynku pojawił się Abarth Grande Punto, a niedługo po nim Abarth 500. W 2012 roku Abarth z sukcesem podbił Stany Zjednoczone. Firma ma dalsze plany rozwoju. Obecnie oferowanymi przez nią modelami są Abarth 500 i Abarth 500C. Fiat 500 po przejściu przez warsztaty Abarth przestaje być uroczym autkiem dla kobiety, a staje się równie groźny dla konkurencji, jak skorpion w  jego logotypie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *