Wprowadzony do sprzedaży w 1957 roku Fiat 500, który zmotoryzował Włochy tak, jak Fiat 126 zrobił to z Polską, to obecnie ceniony model poszukiwany przez koneserów. Jak wygląda jego konstrukcja i jakie różnice zachodzą pomiędzy nim a modelami produkowanymi współcześnie?

Najważniejsze informacje dotyczące słynnego Fiata 500

Z konstrukcyjnego punktu widzenia Fiat 500 pod wieloma względami przypomina popularnego u nas Fiata 126p. Podobieństwa uwidaczniają się m.in. w umieszczonym z tyłu silniku, który napędza tylną oś, a także w tym, że mechanizm wykorzystuje powietrze do jego ochładzania. Zsumowana pojemność obu cylindrów sięga 499,5 cm3. Są one w stanie wygenerować moc pomiędzy 17,5 km a 18 km.

Również niewielkie rozmiary pojazdu przywodzą na myśl naszego Malucha, od którego Fiat 500 jest jeszcze bardziej ciasny. Rozstaw osi na 2970 mm długości wynosi zaledwie 1840 mm. Ponadto pojazd ma zaledwie 1324 mm wysokości i 1330 mm szerokości.

Waga pojazdu mieści się w przedziale 470-525 kg. To o wiele mniej niż np. w przypadku Fiata 500 1.0 Hybrid z bieżącego roku, którego masa własna wynosi 905 kg, a masa całkowita 1305 kg.

Przy tym wszystkim klasyczny Fiat 500 spala 5 l/100 km, a jego maksymalna prędkość nie przekracza 100 km/h. Dla porównania model z 2007 w zależności od silnika spala od 3,8 l/100 km do 4,9 l/100 km przy prędkości maksymalnej pomiędzy 160 a 188 km/h.

Zaletą Fiata 500 z 1957 roku jest to, że jest on zwrotny i łatwy w prowadzeniu. Również parkowanie tego pojazdu nie nastręcza trudności. Co więcej, ze względu na specyficzną, prostą konstrukcję model ten działa w zasadzie bez usterek, a w razie wystąpienia awarii nietrudno go naprawić. Nie musimy przy tym szukać specjalisty: możemy bez obaw zabrać samochód do dowolnego warsztatu samochodowego. Również zdobycie ewentualnych komponentów zamiennych nie powinno stanowić problemu. W razie niedostępności tej czy innej części możliwe jest zaadaptowanie takiej wykonanej docelowo dla Fiata 126 lub wręcz wyprodukowanie jej na zamówienie.

Pewną wadą Pięćsetki jest jej skłonność do korozji. Najwcześniej ogarnia ona podłogę bagażnika i pod kanapą, a także przednie błotniki. Także i zardzewiałą podłogę można jednak łatwo wymienić.