Samochody miejskie to specyficzne pojazdy, ze względu na wymagania, jakie się przed nimi stawia. Muszą pozwalać na łatwe manewrowanie na wąskich i zatłoczonych ulicach, mieścić się na miejscach parkingowych, także takich, gdzie inne pojazdy nie mają szans się wcisnąć. Jednocześnie powinny gwarantować sporą ilość miejsca w środku tak, by mogły podróżować nimi przynajmniej cztery osoby.

Poza radzeniem sobie w mieście konieczne jest też dobre prowadzenie na autostradzie, by możliwe okazały się np. wyjazdy na działkę, a w naszych realiach również wakacyjne wypady całą rodziną. Godzenie takich sprzeczności nie każdemu producentowi dobrze się udaje, można nawet zauważyć, że większość wielkich marek ma z tym poważne problemy. Wyjątkiem jest tu od dawna włoski Fiat, którego konstrukcje odnoszą sukces, idealnie trafiając w gusta klientów. Tak właśnie jest w przypadku legendarnego już samochodu klasy B Fiata Pandy, któremu pod wieloma względami bliżej do klasycznych kompaktów, niż do typowego „miejskiego malucha”. Przyjrzyjmy się bliżej zaletom nowej Pandy i sprawdźmy, dlaczego warto zdecydować się na zakup tego wyjątkowego pojazdu.

Nowa odsłona legendy – zmodernizowany Fiat Panda

Niewielu autom, które były następcami samochodu–legendy udało się choćby zbliżyć do popularności i sławy swoich poprzedników. Fiat Panda, który został opracowany jako zupełnie nowa konstrukcja nawiązująca jednak do legendarnej Pandy pierwszej generacji z lat 1980–2003 z pewnością może być zaliczony do tej kategorii. Fiaty drugiej i kompletnie przeprojektowanej trzeciej generacji okazały się absolutnymi hitami sprzedaży i były masowo kupowane. Choć wielu „ekspertów” zwykło powtarzać, że auta tej marki nie zasługują na uwagę ze względu na swoje niedoskonałości, to takie opinie nie zyskały potwierdzenia, czego dowodem jest nie tylko pokaźna sprzedaż, ale również publikowane rankingi niezawodności, gdzie Panda wciąż święci triumfy, okazując się niezwykle trwała i odporna na bolączki trapiące konkurencje.

Nowa Panda, jak to ma miejsce w przypadku aut turyńskiego koncernu, zaskakuje nowoczesnym, a przy tym atrakcyjnym i świeżym wyglądem. Włoscy styliści jak zwykle dokonali niemożliwego i poprawiając detale np. zderzaki czy dodając inne obręcze, bez istotnej zmiany konstrukcji osiągnęli zupełnie nową jakość. Przy liftingu dokonanym z okazji świętowania 40-letniej historii Pandy, zmodernizowane zostało także wnętrze auta. Uwagę zwraca 7-calowy dotykowy wyświetlacz wraz z systemem kompatybilnym zarówno z Android Auto, jak i Apple CarPlay, dający tym samym szerokie możliwości obsługi różnych aplikacji od streamingu muzyki po nawigację. Wspaniale wyglądają też akcenty kolorystyczne na desce rozdzielczej czy tapicerce.

Najważniejszą cechą odnowionej wersji Pandy jest to, że nie tracąc nic z atutów poprzednika, zyskała wiele atrakcyjnych elementów. W aucie, w zależności od wersji, są dostępne różne jednostki napędowe, które mają szansę dorównać trwałością silnikom 1.2 8V czy 1.3 Multijet. W nowej Pandzie znajdziemy ekologiczny 3-cylindrowy silnik 1.0 FireFly z układem miękkiej hybrydy, tzw. Mild Hybrid, umożliwiający odzysk części energii traconej przy hamowaniu i wspomagającej pracę jednostki benzynowej. Rozwiązanie to zapewnia moc 70 KM i zużycie paliwa na poziomie 4 litrów na 100 kilometrów. Druga opcja to dwucylindrowy motor 0.9 TwinAir, uzyskujący moc 85 KM. W tym przypadku spalanie kształtuje się na poziomie 5,4–5,7 litrów na 100 kilometrów, trzeba jednak pamiętać, że będzie on montowany wraz z napędem 4×4, co również wpływa na paliwożerność choćby przez zwiększenie masy auta. Obie jednostki współpracują z 6-biegową skrzynią manualną.

Dostępne wersje odnowionej Pandy i ich wyposażenie

Zmodernizowana Panda jest dostępna w trzech wersjach różniących się wyposażeniem i stylizacją. Nabywca może wybierać między podstawową wersją Panda, City Life, Wild 4×4, a także Sport oraz Cross i City Cross. W wersji Panda można liczyć na stalowe felgi z plastikowymi kołpakami, a także system Start&Stop zmniejszający apetyt auta na paliwo. Dostępne są także takie udogodnienia jak klimatyzacja manualna, elektrycznie sterowane szyby przednie czy Radio DAB z USB. City Life to dodatkowo aluminiowe 15-calowe felgi, sterowanie radiem za pomocą przycisków umieszczonych na kierownicy czy przydatne na wąskich miejskich parkingach boczne listwy ochronne na drzwiach. Kupujący może też liczyć na relingi dachowe i centralny zamek obsługiwany pilotem.

Panda Wild to 15-calowe felgi stalowe o atrakcyjnym wyglądzie z pięcioma ramionami. Bardziej agresywnego charakteru nadają antracytowe relingi dachowe. Funkcjonalność podnosi np. sterowanie radiem z koła kierownicy czy oświetlenie bagażnika. Za dobre radzenie sobie auta w trudniejszym terenie odpowiada napęd na cztery koła z elektroniczną blokadą dyferencjału.

Bardzo bogate jest również wyposażenie Pandy Sport, gdzie znajdziemy 16-calowe alufelgi podkreślające charakter auta czy opcjonalne malowane na czerwono zaciski. Niezwykle efektownie prezentuje się tu dedykowany szary matowy lakier oraz czarna tapicerka z czerwonymi przeszyciami. Praktycznym dodatkiem są czujniki parkowania, które można wybrać jako opcję czy standardowe oświetlenie bagażnika. Stylowo wyglądają tu klamki i lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia. Standardem jest dotykowy wyświetlacz.

W rodzinie nowej Pandy bardzo wyróżnia się wersja Cross, o bardzo odważnej stylizacji oraz City Cross. W tej wersji można zdecydować się na wybór auta z napędem 2×4 lub 4×4 z elektroniczną blokadą dyferencjału ELD. Znajdziemy tu również 15-calowe felgi aluminiowe, a także automatyczną klimatyzację. Panda Cross ma seryjnie montowane czujniki parkowania, w City Cross są one dostępne za dopłatą. Zarówno w wersji City Cross, jak i Cross kierowca i pasażer siedzący z przodu są chronieni nie tylko poduszkami przednimi, ale i bocznymi. Wersję Cross można też za dopłatą doposażyć w system City Brake Control wspomagający gwałtowne hamowanie i ostrzegający o zbliżaniu się do przeszkody. Będzie tu również pokryta ekoskórą kierownica i gałka zmiany biegów oraz podgrzewane lusterka. W wersjach Cross i City Cross w standardzie są montowane światła przeciwmgłowe, a wraz z napędem na 4 koła dostępny jest asystent zjazdu ze wzniesienia tzw. hill hold. Wersja Cross to także wyróżniające auto nakładki z tworzywa sztucznego zapewniające niezwykle uterenowiony wygląd.

Odnowiona Panda jest oferowana w ciekawie się prezentujących wersjach kolorystycznych, jak również z inną dla każdej z nich tapicerką. Auta mają długą listę wyposażenia opcjonalnego oferowanego również w postaci atrakcyjnych cenowo pakietów. Dostępny jest również system MOPAR CONNECT zwiększający bezpieczeństwo i pozwalający na obsługę wielu funkcji – np. odnajdywania auta na parkingu lub otrzymywania powiadomień, gdy pojazd wyjedzie ze zdefiniowanego przez użytkownika obszaru – za pomocą smartfona. Zainteresowani zakupem nowej Pandy mogą też liczyć na korzystne warunki finansowania czy dodatkową przedłużoną gwarancję.