fiat panda

Już na kilka wieków przed tym, kiedy na drogach pojawiły się marki samochodowe ludzie podejmowali próby wynalezienia pojazdu, do którego napędu nie była konieczna siła zwierząt pociągowych. Współcześnie niemalże każdy może pozwolić sobie na samochód, jeśli nie prosto od autoryzowanego dealera, to z komisu. Jeżdżenie stało się tak powszechne, jak chodzenie pieszo. Jak przebiegała ewolucja tego wynalazku? Dowiedzie się z dalszej części historii motoryzacji.

Dyliżanse parowe

Już w drugiej połowie XVIII wieku, po opatentowaniu maszyny parowej, zaczęto stosować ją w wielu ówczesnych konstrukcjach samojezdnych, np. w dyliżansie parowym. Jednakże, ponieważ miały one stosunkowo małą sprawność przy dużej uciążliwości stosowania, z czasem przestano je produkować.

Pierwszy powóz silnikowy

W 1889 roku Daimler buduje pierwszy powóz silnikowy, który uznaje się za pierwowzór samochodu. Miał on dwucylindrowy motor z widlastym układem cylindrów o pojemności skokowej 565 centymetrów sześciennych i mocy 1,6 KM przy 900 obr/min. Podwozie zbudowane było z rur, w których znajdowała się woda przeznaczona do chłodzenia pojazdu. Tłoczoną ją pompą wirnikową. Silnik został zamontowany przed tylną osią pojazdu i napędzał tylne koła poprzez sprzęgło stożkowe ze skórzaną okładziną, napędowe koła zębate i czterobiegową skrzynię biegów. Miast kierownicy pojazd zaopatrzony był w rumpla, czyli specjalny, podobny do steru jachtowego, dźwig). Ponieważ ogumienie pneumatyczne nie było wówczas znane stosowano koła stalowe typu rowerowego.

Pierwszy klub automobilowy

Nowe wynalazki i konstrukcje stawały się coraz bardziej popularne. W 1895 roku założono we Francji pierwszy na świecie klub automobilowy. Spowodowało to, że pojazdy napędzane silnikiem benzynowym stawały się coraz powszechniejsze, wypierając pojazdy o napędzie parowym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *