fiat linea

Samochody z początku przyjmowane były nieufnie, jednakże w żaden sposób nie zatrzymało to ich rozwoju. Auta stawały się coraz bardziej dopracowane wewnątrz, jak i na zewnątrz. Początkowo były one podobne do bryczek. W 1905 roku pojawił się pierwszy samochód, którego nadwozie można było zamienić z otwartego na zamknięte. Coraz bardziej stawały się również luksusowe auto o oszklonych pomieszczeniach dla pasażerów. Z tego typu konstrukcji narodziły się karoserie, w które zaopatrzone są samochody wszystkich marek. Współcześnie samochody są powszechnie dostępne. Można je kupować prosto taśmy produkcyjnej w salonach samochodowych lub używane w komisach.

Samochód – nie tylko zabawka dla bogaczy

Dzięki ciągłemu rozwojowi samochody przestały być jedynie zabawką dla bogatych ludzi. W 1891 roku Emil Levasseur wymyślił napęd na cztery koła. W cztery lata później bracia Michalin połączyli pneumatyczne ogumienie z obręczą koła. Udoskonalano również hamulce samochodowe. Pierwotnie samochód wyposażony był w hamulce na 2 koła, jednakże wzrost sprawności, a co za tym idzie szybkości samochodów sprawił, że było to niewystarczające. W 1907 roku austriacki konstruktor Ledvinka zastosował mechaniczny hamulec na 4 koła. Samochody stały się bardzo popularne. Na początku XX wieku w Europie i USA pracuje już kilkadziesiąt fabryk produkujących samochody.

Rozkwit motoryzacji w Polsce

Rozkwit motoryzacji w Polsce przypada na okres międzywojenny. Został on jednak zahamowany przez wybuch II wojny światowej. Po wojnie w roku 1946 zapadła decyzja o uruchomieniu produkcji samochodu ciężarowego o nazwie Star 20. Jego regularną produkcję rozpoczęto dopiero w 1949 roku. W trzy lata później w Warszawie w Fabryce Samochodów Osobowych wyprodukowano próbną serię opartych na radzieckiej licencji samochodów FSO Warszawa.  W 1971 roku podpisano umowę licencjacką z zakładami Fiat na produkcję Fiata 126p. Popularny maluch przez wiele lat był częstym widokiem na naszych drogach. Produkcja w Polsce miała się nieźle, aż do lat osiemdziesiątych poprzedniego stulecia. Dopiero w latach 90 nastąpiło ponowne ożywienie w przemyślne samochodowym, a Polska stała się ważnym rynkiem zbytu oraz liczącym się partnerem produkcyjnym, dysponującym wysoko wykwalifikowaną siłą roboczą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *