fiat linea

Samochody z początku przyjmowane były nieufnie, jednakże w żaden sposób nie zatrzymało to ich rozwoju. Auta stawały się coraz bardziej dopracowane wewnątrz, jak i na zewnątrz. Początkowo były one podobne do bryczek. W 1905 roku pojawił się pierwszy samochód, którego nadwozie można było zamienić z otwartego na zamknięte. Coraz bardziej stawały się również luksusowe auto o oszklonych pomieszczeniach dla pasażerów. Z tego typu konstrukcji narodziły się karoserie, w które zaopatrzone są samochody wszystkich marek. Współcześnie samochody są powszechnie dostępne. Można je kupować prosto taśmy produkcyjnej w salonach samochodowych lub używane w komisach.

Samochód – nie tylko zabawka dla bogaczy

Dzięki ciągłemu rozwojowi samochody przestały być jedynie zabawką dla bogatych ludzi. W 1891 roku Emil Levasseur wymyślił napęd na cztery koła. W cztery lata później bracia Michalin połączyli pneumatyczne ogumienie z obręczą koła. Udoskonalano również hamulce samochodowe. Pierwotnie samochód wyposażony był w hamulce na 2 koła, jednakże wzrost sprawności, a co za tym idzie szybkości samochodów sprawił, że było to niewystarczające. W 1907 roku austriacki konstruktor Ledvinka zastosował mechaniczny hamulec na 4 koła. Samochody stały się bardzo popularne. Na początku XX wieku w Europie i USA pracuje już kilkadziesiąt fabryk produkujących samochody.

Rozkwit motoryzacji w Polsce

Rozkwit motoryzacji w Polsce przypada na okres międzywojenny. Został on jednak zahamowany przez wybuch II wojny światowej. Po wojnie w roku 1946 zapadła decyzja o uruchomieniu produkcji samochodu ciężarowego o nazwie Star 20. Jego regularną produkcję rozpoczęto dopiero w 1949 roku. W trzy lata później w Warszawie w Fabryce Samochodów Osobowych wyprodukowano próbną serię opartych na radzieckiej licencji samochodów FSO Warszawa.  W 1971 roku podpisano umowę licencjacką z zakładami Fiat na produkcję Fiata 126p. Popularny maluch przez wiele lat był częstym widokiem na naszych drogach. Produkcja w Polsce miała się nieźle, aż do lat osiemdziesiątych poprzedniego stulecia. Dopiero w latach 90 nastąpiło ponowne ożywienie w przemyślne samochodowym, a Polska stała się ważnym rynkiem zbytu oraz liczącym się partnerem produkcyjnym, dysponującym wysoko wykwalifikowaną siłą roboczą.