iveco

Koło wynaleziono około 40000 lat p.n.e. Od tej pory pojazdy kołowe stały się coraz bardziej powszechne. Najpierw zostało ono elementem prostych pojazdów napędzanych siłą istot żywych. W przeciągu wieków rodzaj napędu był zmieniany i przekształcany. Współcześnie auta są na wyciągnięcie ręki, na ulicach, w salonach samochodowych, itd.  Trudno wyobrazić sobie świat, w którym nie ma samochodów.

Wynalazki renesansu

Pierwsze wzmianki o pojeździe, który miał być napędzany inaczej niż siłą koni była maszyna wojenna przedstawiona w roku 1472 przez Roberta Valturio. Jego wynalazek opierał się na działaniu siły wiatru. Także Leonardo da Vinci zajmował się konstrukcją tego typu pojazdów. Zaprojektował on zamknięty wóz bojowy, napędzany siłą mięśni ludzi znajdujących się w środku. Osoby te miały poruszać dźwigniami i za pomocą przekładni karbowej napędzać koła jezdne. Da Vinci nie poprzestał na tym i wśród jego projektów można odnaleźć również maszyny o napędzie grawitacyjnym, sprężynowym i za pomocą pary wodnej. Oczywiście nie tylko Leonardo da Vinci zajmował się takimi wynalazkami. Cesarz Niemiec – Maksymilian zaprojektował pojazd w kształcie koła o średnicy 6 m, na którego osiach zamontowane były siedzenia dla pasażerów. Koła połączone były obręczą, po której chodzili ludzie tym samym napędzając maszynę.

Odkrycia XVII wieku

U progu XVII wieku, w 1600 roku holenderski matematyka Simon Stevin zbudował żaglowiec na kołach, zwany żaglowozem. Składał się on z długiego czterokołowego podwozia, centralnie osadzonego masztu żaglowego i małego maszty pomocniczego. Pojazd kierowany był za pomocą tylnej osi. Mógł on pomieścić 28 osób i osiągał szybkość około 24 km/h. Ciekawostką jest, że Stevin uruchomił regularne przewozy pasażerskie między Scheveningen a Petten. W 1678 roku na chińskim dworze cesarskim flandryjski ksiądz Verbiest zaprezentował pojazd napędzany parą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *