Uważa się, że Fiat 500 zmotoryzował Włochy. Produkcja trwająca od lat 50. ubiegłego wieku do dzisiaj, choć z pewnymi przerwami, wiązała się z wprowadzaniem zmian w wyglądzie i w konstrukcji samochodu.

Pierwsze dwudziestolecie Fiata 500

2 lipca 1955 roku Włosi poznali Fiata 500 zaprojektowanego przez Dante Giacosę. Atutami kompaktowego pojazdu były: niewielkie rozmiary, tania produkcja, niska cena oraz małe zużycie paliwa. Także stylowy wygląd autka podkreślony przez płócienny dach odsuwany do tyłu i drzwi otwierane pod wiatr zaliczano do zalet. Liczba 500 w nazwie nawiązywała do pojemności skokowej silnika liczącej prawie 500 cm3. Najmłodsze dziecko fabryki z Turynu mieściło do 4 osób oraz 50 kg bagażu i rozwijało szybkość do 90 km/h.

Produkcja Fiata 500 trwała do 1975 roku i przyniosła wiele wersji, w których konstruktorzy poprawiali parametry auta oraz komfort jazdy. W silnik o mocy 21,5 KM wyposażono Fiata Sport. Fiat 500 D z 1960 roku otrzymał krótszy, ale nadal zsuwany dach oraz zmieniony układ świateł, a z tyłu składaną kanapę. Z Turynu wyjechał także Fiat 500 Giardniera w wersji kombi o poszerzonym rozstawie osi. W Fiacie 500 F zamontowano typowo otwierane drzwi oraz wzmocnione sprzęgło. W 1968 roku pojawiła się najsłynniejsza wersja – Fiat 500 L Lusso z rozpoznawalnymi chromowanymi elementami. Ulepszone wyposażenie i wzmocniona konstrukcja pozwalały na jazdę do 105 km/h. Ostatnią wersją był Fiat R Rinnovata z silnikiem wyprodukowanym dla Fiata 126 o pojemności 594 cm3  i o mocy 18 KM.

Dalsze losy Fiata 500

Nowa wersja Fiata 500 pojawiła się latem 2007 roku, jej produkcję powierzono Zakładowi Tychy FCA Poland, a autorami projektu byli Roberto Giolito i Frank Stephenson. Ta odsłona nawiązywała do poprzednika charakterystyczną opływową formą i ściętym ukośnie tyłem oraz chromowanymi dodatkami. Różniło ją powiększone nadwozie w typie: hatchback, kabriolet i kombi oraz osadzone z przodu okrągłe reflektory. Komfort we wnętrzu nowego Fiata 500 osiągnięto dzięki wyprofilowanym fotelom z zagłówkami oraz dzielonej kanapie z tyłu. Stylowo wyglądał detal w kolorze karoserii poprowadzony przez długość deski rozdzielczej. Dla tęskniących za legendarną 500 przygotowano Fiata 500 C z odsuwanym tekstylnym dachem. Montowano dwa typy silników benzynowych: jeden o pojemności 0,9 l i mocy 85 KM i drugi – 1,2-litrowy osiągający moc 69 KM. Dostępne też były wersje z silnikiem wysokoprężnym od roku 2018 nieprodukowane. W 2014 wprowadzono pojazdy z silnikiem benzynowym 0,9 TwinAir o mocy 105 KM.

W 2015 roku 500 przeszła kolejną odnowę: reflektory przednie połączono ze światłami mijania i kierunkowskazami, dodano też światła LED do jazdy dziennej. Tylnym światłom nadano kształt ramki okalającej plastikowy element w barwie karoserii. Zmieniono tapicerkę, kierownicę i wygląd deski rozdzielczej. Następnie wprowadzono systemy łączności internetowej oraz zestawy audio Beats. W roku 2020 ukazał się Fiat 500 Hybrid z trójcylindrowym silnikiem o mocy 70 KM. W tym roku pojawiła się też wersja napędzana w pełni elektrycznym silnikiem o mocy 95 KM lub 118 KM. Zainteresowanie Fiatem 500 nie słabnie, ale też producent je utrzymuje, wypuszczając na rynek kolejne wersje, oprócz Fiata 500 można wybrać Fiata 500 C, a w wersji elektrycznej są do wyboru: Hatchback 3D, Hatchback 3+1 oraz Cabrio.