Fiat 500

Fiat 500 jest jednym z najbardziej rozpoznawanych i uroczych samochodów. Model ten zmotoryzował Włochy, a dla mieszkańców tego kraju ma równie sentymentalne znaczenie jak dla Polaków „maluch”, czy dla Niemców „garbusek”.

Historia

Pierwszy Fiat 500 zaprezentowany został 2 lipca 1957 r. w Turynie, jako następca modelu Topolino (wł. myszka). Wymyślił ją Dante Giacosa, który po odbyciu służby wojskowej zajął się projektowaniem pojazdów, aż 40 lat później dostał się do zarządu Fiata. Pierwsza wersja „pięćsetki” miała płócienny, rolowany dach, idealny na włoski klimat. Nazwa „500” to oczywiście odzwierciedlenie pojemności silnika. Pierwsze pięćsetki miały umieszczony na przodzie nadwozia spory logotyp marki i kierunkowskazy w kształcie kropli. W roku 1958 na rynku pojawiła się wersja 500 Sport, a dwa lata później – 500 Sport D. Model ten miał składaną tylną kanapę i krótszy dach. Zmieniono nieco wygląd i położenie kierunkowskazów. W roku 1965 pojawił się Fiat 500 F, z drzwiami otwieranymi w standardowy sposób (w poprzednich wersjach miały zawiasy na tylnej krawędzi drzwi). W 1968 roku klienci Fiata mogli kupić wersję Lusso, bardzo luksusową. Auto miało chromowane elementy i charakterystyczny zderzak. W roku 1972 do produkcji wprowadzono Fiata 500R z silnikiem, który montowano w „maluszkach”. Ostatni egzemplarz tego uroczego auta został wyprodukowany 1 sierpnia 1975r. Fiat wyprodukował łącznie do tego czasu 3 432 226 egzemplarzy „pięćsetki”.

Wielki powrót

Auto tak mocno zapisało się w historii motoryzacji, że z okazji 50. rocznicy istnienia modelu postanowiono wprowadzić do produkcji unowocześnioną wersję pojazdu. W 2007 roku na ulice powrócił model 500, nawiązujący stylistyką do swojego poprzednika. Nowa „pięćsetka” dostępna jest w wielu ciekawych wersjach: jako kabriolet, auto elektryczne, minivan, crossover, a nawet w wersji sportowej (Abarath 500 produkowany od 2008 r.). W 2015 r. nowy Fiat 500 przeszedł face lifting, zmieniono w nim kompozycję przednich reflektorów, zmieniono atrapę chłodnicy, oraz kształt tylnych świateł. Zmieniło się także wnętrze auta, dostosowano je do montażu nowoczesnych stacji multimedialnych czy systemu Betas Audio.