Lancia

Marka Lancia została założona w 1906 roku w Turynie. Początkowo z logo Lancii produkowane były samochody sportowe, następnie wojskowe oraz ciężarówki i busy, aż do czasu, gdy marka wyspecjalizowała się w produkcji samochodów luksusowych. Kilka modeli do dzisiaj pozostaje legendami motoryzacji – Alfa, Aurelia, Giulia, Delta, Lambda, Stratos czy Thesis. Obecnie produkowany jest tylko jeden – Ypsilon. Sprawdźmy, jakie innowacje na przestrzeni czasu wprowadziła do świata motoryzacji marka Lancia.

Innowacje technologiczne w starszych modelach

Głównym wyróżnikiem Lancii była produkcja samochodów do różnych zadań. Niektóre z nich były pionierami, jeśli chodzi o pewne innowacje technologiczne, np. produkowana od 1913 roku Lancia Theta była pierwszym w Europie autem posiadającym pełną elektrykę. Na sukces rynkowy Lancia musiała czekać do 1922 roku, w którym powstał model Lambda. Rewolucyjnymi rozwiązaniami, jakie się w nim pojawiły, były: samonośne nadwozie i niezależne zawieszenie przednich kół.

Dziewięć lat później zaczęła się produkcja Asturii – modelu z elastycznym zawieszeniem silnika, a po kolejnych dwóch, w 1933 roku, pojawiła się Augusta – pierwszy sedan na świecie, w którym zastosowano hydrauliczne hamulce. W 1937 – roku śmierci Vincenzo Lancii, współzałożyciela marki – światu objawiła się Aprilia, która jako jedna z pierwszych podczas tworzenia poddawana była testom aerodynamicznym. Dodatkowo posiadała niezależne zawieszenie wszystkich kół, natomiast hamulce bębnowe nie były zamontowane na kołach, ale w połączeniu z półosią, która wychodziła z mechanizmu różnicowego. Lancia jako pierwsza wprowadziła także do masowego wytwarzania silniki V4 oraz V6.

Zmiana koncernów i niechybny zmierzch marki Lancia

Mimo przejścia Lancii do koncernu Fiata w 1969 roku, marka pozostała przy swoim unikalnym stylu, czego dowodem był model Stratos, którego nadwozie zbudowano zostało z aluminium i włókna szklanego. Innymi ciekawostkami na temat samochodów Lancia są fakty, że model Beta Montecarlo Turbo miał w sobie centralnie umieszczony silnik z elektronicznym wtryskiem i turbodoładowaniem, a produkowana w latach 1984-1994 Thema powstała na wspólnej płycie podłogowej dla Fiata Cromy, Alfy Romeo 164 i Saaba 9000.

Historia Lancii jest niesamowita. Produkcja luksusowych samochodów osobowych, ale także busów, pojazdów militarnych i sportowych, dzięki którym marka odnosiła w latach 50. sukcesy w sportach motorowych. Niestety, według szefa FCA (Fiat Chrysler Automobiles) Lancia nie jest przyszłościowa, a jej produkcja skończy się w roku 2018.

Cokolwiek by się z włoską marką nie stało, zostanie ona na zawsze w pamięci miłośników motoryzacji – zapewnia pracownik salonu samochodowego ADF Auto – autoryzowanego serwisu samochodów grupy FCA (Fiat Chrysler Automobiles) i jednego z największych oraz najnowocześniejszych na Dolnym Śląsku magazynów oryginalnych części zamiennych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *